Махмуд Реда е един от основателите, солист и хореограф на известната трупа Реда. Неговото име ще остане завинаги в историята на египетския танц като твореца, създал нов театрален танцов жанр и оставил безценно танцово наследство на египтяните и на света.
Махмуд Реда преди танците
Махмуд Реда (1930 – 2020) е роден в Кайро в голямо семейство с девет братя и сестри. Бащата на Махмуд Реда бил автор на религиозна литература и главен библиотекар в университета в Кайро. В дома на семейство Реда царяла артистична атмосфера – почти всеки член на семейството свирил на музикален инструмент. Те често си устройвали музикални вечери, в които пеели както западни, така и традиционни египетски песни – нетипично занимание за консервативното египетско общество по онова време.
Момчетата от семейството били свободни да се занимават и със спортове, което също не било популярно занимание сред младежта в Кайро тогава. Средата, в която израстват Махмуд Реда става една от основните предпоставки за бъдещия му успех.
Кариерата му започва като спортист – до шестнадесетата си година печели шампионати по плуване, след това се занимава с гмуркане, а после и с гимнастика. На 22 годишна възраст представя Египет с отбора по гимнастика на Олимпийските игри в Хелзинки (1952).
Въпреки успехите му в спорта, съдбата му е отредила да бъде един от най-великите танцьори и хореографи на 20-ти век.
Махмуд Реда – началото на един дълъг артистичен път
Първото танцово вдъхновение на знаменития хореограф бил брат му Али Реда. По време на втората световна война в Кайро имало американски, британски, австралийски войници и много чужденци. В свободното си време те си устройвали различни забавления и организирали състезания в спортните клубове, до които имали достъп чужденците и по-заможните египетски семейства. Популярните стилове тогава били рок енд рол, суинг, самба, румба и Али Реда бил един от най-добрите танцьори в Кайро. Именно той запалва първоначалната искра за танца в по-малкия си брат.
През 50-те години в кината в Египет пристигат американските мюзикъли. Фред Астер и Джийн Кели били звездите на екрана и Махмуд Реда бил пленен от техните танц. Както самият Реда споделя в свое интервю, посещавал един и същи филм повече от 30 пъти, докато научи движенията и стъпките, които актьорите от големия екран изпълнявали. По-късно тези иновативни идеи вдъхновили Реда за движения в собствените му хореографии.
Кариерата му на танцьор започва със запознанството му с ръководителя на аржентинска фолклорна трупа. Късмета бил на страната на Махмуд Реда, т. като той искал да танцува, а те си търсили танцьор. Реда се присъединява към тях и участва в представленията им в Египет и Европа. В Париж взима уроци по класически балет и хореография и в него се заражда идеята да създаде трупа за египетски фолклорни танци. С тази нова мечта, бъдещата звезда напуска аржентинската трупа и се завръща в Кайро.
Махмуд Реда и Фарида Фахми в “Rhannat Al-Khulkhal”
Създаването на трупата Реда - когато звездите се нареждат перфектно...
Още преди да отпътува с аржентинска трупа, в един от спортните клубове, Махмуд Реда и брат му се запознават със семейство Фахми и двете им дъщери – Надида и Фарида. По това време Фарида Фахми не подозира, че ще бъде звездата на най-обичаната фолклорна трупа в Египет.
Махмуд Реда се влюбва в Надида и се жени за нея, а три години по-късно Фарида Фахми се сгодява за брат му Али Реда.
Бащата на двете момичета е професор в университета в Кайро, а майка им е с британски произход. Те, също като Махмуд и Али, израстват в семейство, което ги окуражава да се занимават със спорт и танци.
Братята Реда и семейство Фахми откриват, че имат общи интереси в традиционните изкуства на Египет и постепенно трупата Реда започва да придобива реални очертания.
Първото си представление изнасят на 6.08.1959 г. Въпреки че работата по репертоара започва много преди това, тази дата се счита за рожден ден на трупата Реда. В първото шоу участват дванадесет танцьори и още толкова музиканти. Създаването на трупата е резултат от работата и талантите на всички членове от семейството.
Махмуд Реда хореографира танците, обучава танцьорите и заедно с Фарида Фахми са солисти на трупата. Али Реда е артистичен директор и мениджър. По това време той вече има кариера на хореограф и режисьор в киното и притежава много контакти в тази среда и познания, които помагат за представленията на младите артисти. Сестрата на Фарида Фахми, Надида, се занимава с рисуване и създава дизайна на костюмите за първото представление. Бащата на Фарида Фахми е изключително важна фигура. По това време в Египет не се гледа с добро око на танците и танцьорките и никой баща не би разрешил на дъщеря си да танцува. Неговата морална подкрепа и социално положение дават заявка, че новопоявилата се трупа е нещо различно от всичко до момента.
С появяването на трупата Реда на сцената в Египет се появява и нов театрален танцов жанр.
Хореографиите на Махмуд Реда
При споменаването на това легендарно име първата асоциация, която изниква са фолклорните танци от различните области на Египет. Творчеството на Махмуд Реда всъщност е много по-комплексно и обхваща хореографии, които имат най-различни източници на вдъхновение.
Хореографии тип скечове
В ранните години на създаването на трупата, танците са сътворени около разпознаваеми персонажи от египетското общество и представляват сценка от ежедневието, представена под формата на танц.
Фолклорни хореографии
В средата на 60-те години Махмуд Реда и членове на трупата му правят проучване на фолклорните традиции в различни части на Египет, в резултат на което се появяват някои от най-известните му фолклорни хореографии като ракс ал-асая например (танц с пръчка от региона Саид).
Самият Махмуд Реда многократно подчертава, че фолклорните му хореографии не са точна репродукция на начина, по който танцуват хората за забавление, а са вдъхновени от тях. Всяка фолклорна хореография е микс от традиционни и иновативни движения, неговата творческа гледна точка, която винаги е съобразена с естетическите нагласи и морални норми на египетското общество.
Махмуд Реда във филма „Любов в Карнак“ и известната сцена с тахтиб и ракс ал-асая.
Хореографии базирани на събития и легенди
Друг източник на вдъхновение са социални събития в Египет. Такъв пример е танцът „Високата дига“, пресъздаващ построяването на Асуанската язовирна стена.
Муашахат
Едни от най – красивите хореографии са известни с името муашахат. Темата за муашахат е дълга, но може да се опише като музикална форма, която датира от 10-ти век. Днес съществува заблудата, че муашахат е фолклорен танц. Причината за това е, че в края на 70-те години Махмуд Реда създава хореографии върху този стил музика, които са базирани изцяло на неговото творческо въображение.
Фарида Фахми и трупата Реда в емблематичния за тях муашах „Gharib Al-Dar”.
Хореографии базирани на движения от ракс шарки
Източник на вдъхновение за Реда са и движенията от ракс шарки. Важно е да се отбележи, че всички движения, които са включени в ракс шарки хореографиите са полирани през неговия стил, чувственият елемент в тях е отстранен, за да бъдат добре приети от широката общественост и да са в линията на стилистиката на трупата Реда.
Махмуд Реда и приносът му към танците в Египет
Приносът на Махмуд Реда към египетския танц е ненадминат. Постиженията му облагородяват не само изкуството, но обществото в Египет. Най-значимите от тях са:
- Създава нов театрален танцов жанр, които се отличава с оригиналност, техника на изпълнение и естетика, различна от другите танцови стилове в Египет.
- Хореографиите на Махмуд Реда и представленията на трупата повлияват положително мнението на египтяните за танца. В миналото негативната конотация към думата „танц“ кара хората да се срамуват от танцовото си наследство. След появата на трупата Реда те се гордеят с начина, по който персонажите от общността им и танците им се представят на сцена.
- В миналото хората от различните географски региони на Египет не познавали танците на сънародниците си от другите региони. В репертоара на трупата са включени презентации на танци от всички географски райони и така запознават египтяните с фолклорните традициите на цялата страна.
- Махмуд Реда повлиява стилистично ракс шарки. Той взима от движенията, променя ги и отново ги връща на стила като обогатява разнообразието от вибрации, акценти, осмици, кръгове и стъпки в пространството.
Махмуд Реда оставя огромно танцово и културно богатство. Създава над 150 хореографии, които се танцуват и днес и 3 музикални филма, в които участват той и неговите танцьори. Трупата Реда вдъхновява появата на множество по-малки трупи навсякъде в Египет, които съхраняват фолклорните традиции на страната. Махмуд Реда прославя името на Египет по света и хореографиите му печелят първите награди на множество фолклорни фестивали.
Ако желаете да научите повече за този магичен творец, репертоара на трупата му и подходите на хореографиране, вижте предстоящия модул 9 от Ракс Академия 2022 – Махмуд Реда и приносът му към Египетския танц.
За допълнителна информация:
- Личният уебсайт Фарида Фахми: http://www.faridafahmy.com/welcome.html
- Интервю с Махмуд Реда: http://www.shira.net/about/reda-interview01-beginning.htm